zaterdag 30 december 2017

de dubbele stik Belgique


Met mijn laatste #StikBelgique van het jaar, ga ik voor een specialleke: 
zowel het patroon als als de stof zijn deze keer van Belgische makelij.

Dit  project stond al sinds oktober op mijn "to sew"-lijst. Die lijst is spijtig genoeg altijd langer dan de beschikbare tijd. We deden hier van "uitstellen tot de eerstvolgende vakantie" en zowaar: het is er van gekomen. Ik ging een dagje naaien bij een vriendin en het resultaat is een sweater die zoonlief na het passen dadelijk wou aanhouden.

Ik koos voor de trui met grafische lijnen in MAXI-uitvoering (a.k.a de tienersectie van het boek). Toen ik "Stof 3" doorbladerde op de voorstelling, viel het aparte ontwerp al op. De patroondelen zijn zeker niet alledaags te noemen. Je hebt voor deze trui maar 3 onderdelen nodig! Een normaal mens verwacht voorpand, rugpand en 2 mouwen = 4 ... maar dat is dus zonder Griet en Annick gerekend. Deze dames schonken ons een trui MET een buidelzak voor 3 patroondelen. Mysterieus, he?

Op de foto zie je al een deeltje van de magie op de rug, maar het meest geniale kreeg ik niet zichtbaar op de foto: de zijnaden. Die lopen schuin en vormen ineens ook magisch rand van de zak.
Een buidelzak is een echte hit bij zoonlief: je kan er namelijk handjes in geven. Of beide armen er helemaal doorwurmen en een heel bizarre foto krijgen ;-)



Ik koos na wat getreuzel voor de 14 jaar. Tienerledematen en een maattabel ... het is niet echt een match made in heaven. Ik had beter toch de 12 jaar gemaakt met een lengte-aanpassing van de mouwen, maar ik durfde niet omwille van die "exotische" patroondelen. Zoonlief zegt dat hij lekker ruim zit, maar de mouwlengte is maar net gepast. Volgende keer ga ik dus toch een poging doen om die te verlengen. Nu ik zeker weet wat waar terechtkomt, zie ik mogelijkheden ;-).


Ik probeerde de eerste keer om duimgaten te voorzien. Ik gebruikte daarvoor de handleiding van Riet (die u wel kent van Leven met Liv en Mind The Whale), dus eigenlijk is het een driedubbele #StikBelgique. 

Het lukte goed, maar de nipte mouwen zullen er voor zorgen dat ze niet dikwijls gebruikt worden vrees ik. Ik mag het in elk geval nog proberen van zoonlief. Hij vindt het "wel tof".



De superzachte french terry is onderdeel van de collectie "All Animals Are Equal" van Chat Chocolat. Dat is een merk waar we als Belgjes trots op mogen zijn. Voor mij zijn de dieren uit de collectie niet allemaal evenwaardig. De vliegende kraaien zijn met ruime voorsprong mijn favoriet. Ik bestelde ze bij het verschijnen van de collectie onmiddellijk. Een toffe print voor de zoon: daar laten we geen gras over groeien! De kraaien hebben echter een tijdje in de stoffenkast gecampeerd, wachtend op tijd voor het juiste project.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten