woensdag 6 juli 2016

Een rok met lieve stekeltjes



De vakantie begint en dan is er eindelijk weer tijd ...
om de bestellingen van dochterlief af te werken. 
In de JUISTE volgorde.
Neen, niet eerst de nieuwe patroontjes die mama wil uitproberen! 
"Eerst mijn egeltjesrokje, mama."
"Alstublie-ieft?"
puppy-oogjes



De schattige egeltjes komen uit de collectie van Micheal Miller: Hedgehog Heaven. Dochterlief koos ze uit op het stoffencircus bij Pieke Wieke (voor een heel ander project waar u nog wat weken mag op wachten, maar ze vertelde daar heel duidelijk bij dat ik nog wat extra moest kopen voor haar rokje).
Ze wist ook heel goed welk model ze wou: "kikkerrokje". Dat wil dus zeggen een klokrokje met tailleband à la Mme Zsazsa, maar dan zonder rits. Het rokje met kikkers werd een dikke 2 jaar gedragen d.w.z. tot ze er zich echt niet meer in kon wringen. Het model is dus een winner!

De matentabel van Allemaal Rokjes werd erbij gehaald voor het overtekenen van het juiste patroon. "Taille", "heup" en "lengte" wezen me echter alle richtingen uit. Aangezien er geen rits aan te pas mocht komen, was haar heupomtrek een voor de hand liggende maat om te volgen. Alleen zat die heupomtrek tussen maten in. Uiteindelijk gebruikte ik de 8 jaar, maar dan met een nieuwe beleglijn, ongeveer 3,5 cm boven het origineel. De lengte werd aangepast aan de instructies van dochterlief. "tot HIER"

Voor- en achterpand werden 's avonds aan elkaar gezet. Biaislint kwam er bij, de tailleband werd geknipt en verstevigd (met H180) om de stof tegen het schuren van de elastiek te beschermen. Vóór het vervolg wilde ik toch nog even checken of ik de maat wel juist had, dus moest ik wachten tot de schone slaapster wakker werd.

We zouden naar Planckendael gaan de volgende dag, maar 's ochtends besliste dochterlief dat ze wel in haar pyjamabroek kon wachten tot het rokje klaar was. Ze is niet altijd even subtiel, maar ze had gelijk: ze wachtte immers al meer dan 2 maand op het rokje.
Dus vertrokken we iets later naar Planckendael voor de eerste en hopelijk niet enige zon deze vakantie.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten