dinsdag 15 september 2015

Boeken, boeken en nog eens boeken



Het bericht van vandaag gaat over mijn persoonlijke naaibibliotheek. Jullie komen te weten wat ik vind van de boeken die ik al gebruikte en wat er nog op de eindeloze to do lijst prijkt.



Mijn eerste aankoop: Allemaal Rokjes van Mme Zsazsa. Geen discussie : ik ben fan. Ik maakte er verschillende rokjes uit, zoals je hier en hier al zag.

Het boek is bijzonder populair. Het A-lijn patroon werd ook in de CVO-naailes gebruikt. Je vindt in het boek een stuk of 20 modellen voor rokjes. De basispatronen zijn er zowel voor kleine meisjes als grotere madammen. De schrijfstijl is heel toegankelijk: Mme Zsazsa laat u gewoon geloven dat ge het kunt! Kijk maar eens naar het promofilmpje op bol (kies "bekijk trailer").

Stof voor durf het zelvers: nog eentje waarvan ik fan ben. Zwaar fan zelfs.

Uit deel 1 maakte ik enkele basisjurken voor mijn dochter.
Het kaptruipatroon werd al in 3 verschillende carnavalsoutfits gebruikt en gek genoeg nog niet in een doordeweekse versie. Daar moet ik dus eens werk van maken.
Het vlinderdekentje werd grondig verknoeid. Achteraf gezien weet ik wat ik fout deed (allez dat denk ik toch), maar als je de schaar al gebruikt hebt... dan krijg je het niet meer goed. Mijn zus kwam met een ander model op de proppen, dus is er nooit een tweede poging gekomen.
Je moet bij dit boek soms wat meer doordenken, maar er staan heel veel foto's in om de boel te verduidelijken. Er staat onder andere ook in beschreven hoe je een rits, biais of paspel kan aanbrengen.

Ik keek uit naar tweede boek. Het is een must voor "jurkdragende meisjes"-mama's: er staan patronen in voor bovenstukken (met verschillende voor- en achterkanten), rokgedeeltes, mouwen en zakken. En dan kan je naar hartelust combineren. Ik maakte de combinatie Anna-Max met een cirkelrok en kleine kapmouwtjes voor het lentefeest van mijn dochter.
Het patroon voor de simpelste versie van de broek werd hier ook al gebruikt. Aan de gevorderde versies en de truien en jassen die erin staan waagde ik me nog niet. Er staan immers altijd meer concrete projecten op mijn to do lijst dan "eens proberen om een jas te maken".


Feest in 't knutselbos is echt een ZALIG boekje. Het is niet alleen een boek met leuke knuffelpatronen. Er staat ook een verhaal in dat je van knuffel naar knuffel leidt. Er was eens een jong vosje ... en je bent vertrokken. Ik heb het boekje aan mijn dochter voorgelezen. Hoe dikwijls kan je dat doen met een naaiboek?

Als je het eens wil uitproberen kan je op de blog van mamarina een gratis voorsmaakje vinden: het patroon en beschrijving van Dukje de eend.
Alle knuffels uit het boek zien er geweldig uit en na het lezen van het verhaal wou dochterlief ze allemaal hebben. Tot nu toe maakte ik enkel Tijl de Uil voor mijn zus/mijn neefje. Het uiltje op het geboortekaartje vroeg echt om in het groot een knuffel te worden. Ik maakte ook een kleine versie voor mij dochter toen Tijl verhuisde op de babyborrel. Er liggen nog 2 bestellingen te wachten om de uilenfamilie uit te breiden. Gelukkig zijn ze niet dringend, want projecten zijn er hier altijd genoeg te vinden. (update: onertussen is eentje afgewerkt)
Het vervolg (Knutselbos op Wereldreis) staat ook op mijn wishlist.

Het grote Singer Naaiboek is een lijvig boek, met veel technieken.Ik kocht dit boek omdat ik met een Singermachine leerde naaien. Maar ik zou niet durven zeggen dat het beter is dan het boek van Femma dat ik later cadeau kreeg.
Ik maakte met het Singerboek portemonneetjes, babyslofjes en een A-lijnjurk. De portemonneetjes lukten zonder problemen.
Het kan aan mij liggen, maar ik heb zowel bij de babyslofjes als bij het A-lijnjurkje online hulp moeten inroepen. Zo uitgebreid is de uitleg dus niet. Wat het A-lijnjurkje betreft, klopt er echt iets niet aan het patroon. De "help het kleedje dat ik maakte, gaapt zo aan de hals"-hulpkreten bij facebooknaaigroepen zijn te talrijk om nog op toeval te berusten.

Mijn laatste aankoop is Naaien doe je zo. Ik kocht het bij Aldi omdat het leuk leek voor mijn dochter. Als ik er meer dan de Aldi-prijs moest voor betalen, zou ik het laten liggen. Afwachten tot het er weer ligt met andere woorden. Ik overliep met dochterlief de fotootjes in de eerste lessen en dan maakten we project 1: het poppendekentje. Ze was er heel trots op en wilde dadelijk nog iets proberen. Het is dus een ideaal boekje om mee te leren naaien: Je moet niet al te veel theorie bekijken voor je kan beginnen aan iets tastbaar.



Ik heb spijtig genoeg ook een heleboel boeken waar ik nog nooit iets uit maakte. Eens mensen weten dat je naait, ligt een naaiboek als cadeau nogal voor de hand. Dat liep een beetje uit de hand toen ik mijn familie een nieuwjaarslijstje bezorgde met boeken die ik wel zag zitten. De bedoeling was eigenlijk dat er eentje gekozen werd, maar ik had op 1 januari ineens een hele bibliotheek in cadeaupapier.

Hier geef mijzelf een spreekwoordelijke schop onder mijn kont om deze boeken ook uit te testen. 


* LOVE AT FIRST STITCH:
Mimi Bloes staat op het programma voor de naailes. Hindernis 1 kwam ik al tegen: een patronen met inbegrepen naadwaarde. De juf stuurde me terug naar huis met de opdracht de stiklijnen te tekenen voor we het patroon naar mijn maat zouden zetten. Maar we zien het nog zitten.




* FEMMA NAAIBOEK:
Ik gebruikte hem al als naslagwerk voor de zeer uitgebreide techniekensectie. Een concreet project maakte ik nog niet. De speelse jongensbroek ga ik ooit eens maken. En dat winterjurkje zegt me wel iets. Maar het meest waarschijnlijke wordt de "klassieke bloes" als ik een tweede patroon nodig heb voor de les. Of een van de damesjurken ?  Twijfel twijfel.



* ZO GEKNIPT 2:
Er staan verschillende projecten in die ik met mijn dochter wil proberen maken als ze weer eens naaikriebel krijgt, maar nog niks dat echt concreet gekozen werd.


* NAAIEN EN STIKKEN:
Dit boek kreeg ik cadeau van mijn wederhelft. Ik heb er eens in gebladerd en er staan wel leuke projecten in. De Promjurk vind ik heel mooi, maar ik vrees dat dat niet wederzijds is ;-). Er werd dus nog niks uit gemaakt.




Welke projecten zijn volgens jou een absolute aanrader? Ik lees het hieronder graag.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten