vrijdag 14 augustus 2015

CVO basis naaien

Ik leerde naaien bij CVO Park De Blieck. De cursus basis naaien was ideaal want ik had nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien. Ik had geluk en kreeg les van Ann De Roeck. Die mevrouw is echt een superleerkracht!

"Wat leer je daar?" " Wat maak je daar?"
Het zijn vragen die regelmatig gesteld worden, dus tijd voor een bundeling.
Dit zijn de projecten die we in de les samen maakten. Er waren dames in de klas die al eerder een naaimachine gehanteerd hadden en die maakten enkel de projecten die hen aanspraken. De andere lessen brachten ze hun eigen projecten mee. Juf Ann stond hen ook bij als dat nodig was.

project 1 : het speldenkussen kwam hier al aan bod.
project 2 : de linnenzak. 
Het was niet mijn favoriete item, maar we hebben er weer een paar technieken mee geleerd.

project 3 : keukenschort
Ik wou per se dat de tekening doorliep, dus ik heb lang taartjes zitten overtekenen op papier, maar het is mooi gelukt, al zeg ik het zelf :-)
project 4: opvouwbaar boodschappentasje. 
Er waren best wel veel stukken aan het patroon voor zo'n klein tasje. Het werd dus wat puzzelen wat in welke stof zou komen. Als ik niet vergeet in mijn handtas te steken, is het heel handig ;-).

project 5 : een lunchtasje
Ik ben geen tassenmadam. Dus toen we de stof moesten halen, heb ik mijn dochter meegenomen. Dat betekende immers een veel grotere kans dat mijn naaisel effectief gebruikt wordt. Van Leuven is echt het paradijs voor kleine meisjes. De konijntjes waren snel gekozen. Het tasje heeft hier veel dienst gedaan als knuffeltransport/huis. Broer was er uiteraard jaloers, want voor hem had ik niks gemaakt. Er kwam dus ook een tweede exemplaar. Maar daarover later meer ;-)

project 6 : NOG een tas!
Dit was mijn eerste ontmoeting met vlieseline S 520. Dat spul is hard! Je kan daar een kopspeldje op krom duwen of de kopspeldje in uw vinger duwen in plaats van in de stof. Het eerste werkstuk dat bloed kostte. Ik gebruik de tas (tegen alle verwachtingen in) best veel. Eerst alleen om naar de naailes en het naaicafé te gaan, maar tegenwoordig ook om naar 't stad te wandelen. Het enige nadeel is dat hij buiten 1 magneetknoop geen echte sluiting heeft. De portemonnee extra in de gaten houden dus.

project 7 : pyjama

Een project waar ik toch wel wat schrik voor had. Een tas kan niet te klein of te groot zijn, maar bij een kledingstuk was er toch wel wat bibber. We namen maten, tekenden het patroon, pasten aan met de hulp van de juf en begonnen eraan. Voor de broek waarmee we begonnen was ik niet zo bang. Ik had voor carnaval al een broek voor mijn dochter in elkaar geflanst.
De vest daarentegen ... Maar stapje voor stapje is het toch gelukt.


project 8 : rok

Het laatste project was een A-lijnrok volgens het recept van Mme Zsazsa. Ook hier kwam de juf onze aanpassingen sturen. Wel een beetje nodig als er 2 maten verschil zit tussen je taille en je heupen zoals in mijn geval. 
Ik ging op stoffenjacht tijdens het stoffenspektakel in Aalst. Ik kwam thuis met 2 stoffen. Eentje had een mooie print, de andere had het aangeraden stoftype. Dus ik had een probleem: een rok met paspel in de ene stof of eentje zonder paspel in de andere. Uiteindelijk koos ik om de paspelversie in de klas te maken en de versie zonder paspel thuis.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten